piątek, 3 maja 2013

Czosnek niedźwiedzi - najcenniejsza roślina w ogrodzie

Kocham Bieszczady za czosnek niedźwiedzi, który stamtąd właśnie mam.
Mój czosnek pochodzi z Mucznego. Ponieważ jest pod ścisłą ochroną  nie za bardzo wiedziałam jak go z Bieszczad wywieść. Chodziło mi o sadzonki w całości z cebulkami. Pragnienie posiadania tej rośliny stało się tak wielkie, że rozwiązanie musiałam znaleść. Dzięki szczodrości mieszkańców Mucznego, którzy obradowali mnie całym wiadrem flanców rosnących w ogrodzie za pensjonatem mogłam podjąć się ryzykownego zadania, jakim był transport i przesadzenie roślin na północy Polski. Rośliny przyjęły się i rosną już drugi rok. I właśnie tegorocznej wiosny zaobserwowałam małe wysiewki z nasion, które to oczywiście wzbogacą kolejne stanowiska w ogrodzie.



Dr. Różański na swojej stronie pisze obszernie o właściwościach leczniczych czosnku niedźwiedziego, do których to należy działanie przeciwcukrzycowe, obniżające poziom cholesterolu we krwi; hipotensyjne (przeciwko nadciśnieniu), przeciwmiażdżycowe, antyzakrzepowe, antybakteryjne, pierwotniakobójcze, grzybobójcze i fungistatyczne; żółciopędne, przeciwnowotworowe, odtruwające, przeciwpasożytnicze (na czczo).
Czosnek niedźwiedzi z twarogiem
Czosnek niedźwiedzi jest najcenniejszą roślina w ogrodzie. Dbam o niego jak o swoje dzieci. 


3 komentarze:

  1. Też go bardzo lubię, przywiozłam teraz z Ukrainy 2 kg liści i będę przerabiać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pytanko: czy oprócz marynowania pączków, kiszenia liści i suszenia, można go w jakiś inny sposób zachować na później?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja używam świeżego i oprócz tego gotuję jak szpinak, polany masłem z bułką tartą. Suszony, moim zdaniem nie nadaje się do niczego. Nie próbowałam mrożonego. Jedyną wadą tego czosnku jest to, traci szybko liście.

    OdpowiedzUsuń

Zioła do naszych potraw i nalewek

Zioła do naszych potraw i nalewek
Tniemy dobra z naszego ogrodu, oregano, miętę i szałwię. Oregano suszymy i dodajemy do pizzy, mięsa i sosów. Z szałwii robimy syrop na kaszel. A z mięty herbatkę.